Utryckning med Kärleksakuten samt lite allmänt om IFMSA

Jag har tänkt att jag kortfattat ville skriva lite om hur det är att vara utryckare för Kärleksakuten. Det är nämligen något jag börjat med vid sidan av studierna och det är jättegivande, superutmanande och väldigt kul!

För de som inte vet är Kärleksakuten ett av IFMSAs största projekt. IFMSA är en organisation av och för vårdstudenter som finns världen över och på varje lokalort där det finns ett läkarprogram här i Sverige. Jag satt med i IFMSA Stockholms styrelse under mitt första år på läkarstudierna, vilket var mycket men givande. Då hade jag rollen som LORA, local officer for projects regarding reproductive health and AIDS/HIV. Mycket smidigt förkortning som ni märker. Mer än en person trodde dessutom att mitt namn var LORA när jag signerade mina mejl. Anyways, då var jag ansvarig för bl a kärleksakuten som dock då låg i dvala här i Stockholm. Som tur var dök det upp engagerade personer som sen dess dragit igång projektet så att vi har börjat med utryckningar igen!

Kärleksakuten är ett projekt för sexualupplysning hos ungdomar. Vi gör utryckningar på högstadie- och gymnasieskolor och pratar under vanligtvis ca 3 timmar om sex och samlevnad, med allt från anatomiska fakta, prevention, STI till värderingsövningar, diskussioner om normer och såklart så mycket lekar det hinns med för att hålla ångan uppe.

Nu i onsdags hade vi en utryckning på Thorildsplans gymnasium, vilket som vanligt var superkul! Det är dock viktigt att anpassa utryckningen efter vilken ålder vi ska träffa och den här gången var det svårt även om vi tänkt till. De gick i 3an, det var en solig eftermiddag innan långhelg, läraren hade råkat säga att vi skulle sluta en timma tidigare än vad vi tänkt och, inte minst, de ska ta studenten om en månad. Att stanna i skolan extra för det här var kanske inte allas högsta prio eller önskan. Men de lyssnade snällt ändå så det får vi tacka för!

Det är såklart inte alltid lätt att möta en grupp främmande ungdomar bara så där och dessutom prata om sånt som kan vara pinsamt och känsligt. Det kräver lite självförtroende och pondus, men så länge en har det brukar det gå bra. Mitt tips är att våga möta eventuella jobbiga studenter och vara tydlig med var som är problematiskt i deras beteende. Om några sitter och pratar medan du föreläser så kan en enkelt poängtera för dem att vi inte ska ha några privata diskussioner just nu. De flesta brukar lyssna på detta.

Om någon undrar något mer om Kärleksakutens arbete, om hur en utryckningar kan se ut osv så tipsar jag antingen om att gå in och gilla oss på FB eller höra av dig till mig direkt!

Comments

Popular Posts